SZKOLENIE SYGNALISTA - HAKOWY
Kim jest hakowy ?
Hakowy to osoba wykonująca pracę na stanowisku, na którym wykonywane są zadania związane z zawieszeniem oraz odczepianiem ładunków przemieszczanych przez dźwigi , żurawie, suwnice oraz inne urządzenia transportu bliskiego.
Kim jest sygnalista ?
Sygnalista to osoba odpowiedzialna za przekazywanie sygnałów i komunikatów między operatorem dźwigu, żurawia, suwnicy oraz innych urządzenia transportowym, a hakowym.
Kim jest sygnalista-hakowy ?
Sygnalista-hakowy to osoba, która może w zależności od potrzeb realizować obowiązki hakowego (odpowiedzialnego za podwieszanie i odczepianie materiałów transportowych do/z urządzenia transportu bliskiego) lub sygnalisty (odpowiedzialnego za komunikację pomiędzy UTD a hakowym.
KURS HAKOWEGO-SYGNALISTY
Kurs hakowego sygnalisty jest niezbędny do tego, aby poprawnie przygotować urządzenia transportu bliskiego do pracy, gwarantując przy tym stabilne i bezpieczne przemieszczenie ładunku.
Sygnalistą – hakowym może być osoba, która ukończyła 18 lat i posiada orzeczenie lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania pracy odpowiednio na tych stanowiskach, wydane przez lekarza medycyny pracy
Szkolenie ma na celu zapoznanie z przepisami obowiązującym na stanowisku hakowego. Cześć praktyczną organizuje pracodawca, który po zakończeniu instruktażu stanowiskowego dopuszcza pracownika do samodzielnej pracy.
KURS HAKOWEGO-SYGNALISTY - ZAKRES SZKOLENIA
1. Budowa urządzeń transportu bliskiego, z jakim będzie współpracował hakowy na przykładach żurawia budowlanego, suwnicy, żurawika samochodowego oraz wózków z hydraulicznym mechanizmem podnoszenia i podestami przejezdnymi:
a) pojęcie dopuszczalnego i zredukowanego udźwigu urządzeń
b) pojęcie stateczności urządzenia
c) mechanizmy podnoszenia oraz ich budowa i działanie
d) urządzenia zabezpieczające stosowane w urządzeniach transportu bliskiego
2. Konstrukcje pomocnicze oraz miejsce pracy:
a) Przejścia i dojścia do miejsca pracy – schody, schodnie, drabiny, galerie, podesty spoczynkowe, tymczasowe konstrukcje budowlane,
b) Specyfika pracy. Specjalne wyposażenie ww. urządzeń transportu bliskiego.
c). Praca w specyficznych warunkach jak np.: praca zespołowa urządzeń, transport ładunku przez otwory w stropach, transport ludzi w koszu, praca w warunkach kolizyjnych, praca w pobliżu napowietrznych linii energetycznych etc.
3. Obsługa zawiesi i osprzętu pomocniczego:
a). Podstawowe definicje i normy dotyczące zawiesi
b). Podział i rodzaje zawiesi
c). Oznaczenie zawiesi
4. Przepisy prawne, obowiązki i odpowiedzialność hakowego.
5. Sposoby komunikacji między operatorem a hakowym:
a) Kody i sygnały ręczne
b) Komunikacja za pomocą urządzeń np.: krótkofalówka
6. Przebieg pracy:
a) Dobór zawiesi, zawiesi specjalistyczne
b) Kontrola stanu zawiesi
c) Weryfikacja masy ładunku i techniki podpinania względem zawiesi
d) Wyznaczenia miejsca składowania
e) Zabezpieczenie miejsca pracy
f) Techniki i kierunek prowadzenia ładunku,
7. BHP w pracy hakowego, warunki bezpiecznej pracy.
8. Zasady postępowania w przypadku zaistnienia wypadku lub awarii.
Sygnalista-Hakowy: Najczęściej zadawane pytania
Kim jest hakowy ?
Hakowy to pracownik odpowiedzialny za poprawne zaczepianie i odczepianie ładunku od i do urządzeń transportu bliskiego.
Ile kosztuje szkolenie sygnalisty - hakowego ?
Ceny mogą być różne w zależności od charakteru prowadzonej działalności, lokalizacji, liczby zatrudnionych. Koszt ustalany jest indywidualnie